Pictoschema's en andere hulpmiddeltjes - update

Sinds mijn vorige post over hulpmiddeltjes, werden er alweer enkele nieuwe ingevoerd die nu volop hun effect bewijzen. Andere middelen verdwenen dan weer wat meer naar de achtergrond. En zo blijven we onze zoon volgen in zijn vragen en noden en proberen we hem te helpen aan meer overzicht op de gebieden waarop hij daar nood aan heeft.

Hieronder onze nieuwste hulpmiddeltjes op een rijtje...

Stil zijn als iemand telefoneert

Iedere ouder kent dit fenomeen vast wel: de kinderen zijn rustig aan het spelen, je neemt de telefoon en je bent nog maar net aan het bellen of de kinderen hebben je plots voor vanalles en nog wat nodig of ze beginnen ineens veel luider te spelen. Ik weet niet met zekerheid of het wat met zijn ass te maken heeft, maar ik merk dat dit vooral bij mijn oudste zoon het geval is. Hij lijkt absoluut niet te kunnen verdragen dat ik niet met hem kan praten tijdens het telefoneren. Mijn jongste heeft bovendien voldoende aan een klein gebaar om hem duidelijk te maken dat hij wat stiller dient te zijn en bij mijn oudste werken die subtiele signalen eenvoudigweg niet. Vandaar dus deze grote picto's (op een fotoklemmetje: 1 picto aan elke zijde). Als ik vind dat de kinderen wat stiller moeten zijn toon ik hen de picto met het kruis door. Vind ik dat ze zich flink / stil gedragen dan toon ik de groene. Tot nu toe werkt het redelijk goed.


Huiswerkplacemat

In mijn vorige blogpost over hulpmiddelen had ik het over een huiswerkschema. Dit heeft even gewerkt, maar bleek uiteindelijk toch niet dé manier voor onze zoon. Deze huiswerkplacemat lijkt meer zijn ding te zijn.


Links staat er een pictolijst waarin er wordt uitgelegd hoe hij zelfstandig dient te werken. Hulp vragen mag, maar is geen noodzakelijke stap dus die staat in het grijs.


Bovenaan links kleef ik picto's die laten zien welke taken hij die dag dient te maken. De taken waarmee hij klaar is mag hij kleven bij 'gedaan'.
Hieronder laat ik ook de ongebruikte picto's zien.


Bovenaan rechts kleef ik picto's die de aandachtspunten weergeven. Op de foto hieronder zie je al mijn picto's. De driehoek met het uitroepteken is er eentje dat ik voor vanalles kan gebruiken.

 
Tenslotte is er rechts een strookje dat naar achteren kan geplooid worden op momenten dat het niet wordt gebruikt. Aan de hand van deze sterretjes kunnen we de huistaak opsplitsen in maximum 10 delen. Elk sterretje symboliseert één deel. Is hij klaar met zo'n deel dan mag hij zelf de ster naar rechts verplaatsen. Bij het nakijken is het mogelijk dat ik sterren terug naar links verplaats omdat hij foutjes heeft gemaakt. Naargelang het soort taak krijgt hij de kans om zijn fouten te verbeteren. Is dan alles juist dan heeft hij een snoepje verdiend. Een sticker krijgt hij sowieso als hij flink gewerkt heeft.
 
 

24 uur klok
 
Omdat zoonlief het moeilijk heeft om een goed overzicht over de gehele dag te krijgen, kochten we deze 24-uren-klok. Aan de hand van (deels meegeleverde, deels zelfgemaakte) picto's kunnen we aanduiden wat wanneer zal gebeuren en zo kan hij de hele dag volgen. Super handig en er wordt hem zo heel wat stress en onzekerheid ontnomen!
 

Plashorloge + beloningssysteem.

Mijn zoon wordt binnen enkele maanden zeven jaar en hij heeft nog steeds moeite om overdag zijn broek droog te houden. Zijn prikkelgevoeligheid is anders dan bij de meeste leeftijdsgenoten waardoor hij het meestal gewoon niet voelt wanneer hij moet gaan plassen.
We hebben ondertussen al vanalles geprobeerd, maar nu lijken we eindelijk een middel gevonden te hebben dat écht werkt. We kochten voor hem een Wobl-plashorloge. Deze horloge trilt op zelf gekozen tijdstippen en zo wordt hij eraan herinnerd dat hij moet gaan plassen. Ik sprak met zijn juf af op welke momenten de horloge op school best kan trillen en op diezelfde momenten trilt ze ook thuis in het weekend, iedere dag hetzelfde. Het trillen alleen bleek niet voldoende. Vaak leek hij het toch niet te merken. Gelukkig kun je ook een geluidssignaal laten afgaan (dat hij meteen ook zelf kan afzetten door op gelijk welke knop te drukken). Sinds we dat doen gaat het veel beter en vooral ook omdat we er meteen een heel beloningssysteem aan gekoppeld hebben. Hij heeft immers een externe motivatie nodig om hieraan te willen meewerken. Natte broeken vindt hij niet erg.

In combinatie met volgend systeem werkt het nu prima. Hij heeft nu een hele week geen énkele natte broek gehad... En dat is nooit eerder gebeurd!

Op onderstaand schema staan alle uren aangegeven waarop zijn horloge afgaat. Telkens wanneer hij spontaan naar het toilet gaat, mag hij een duim plakken bij het juiste uur.
Zoals ik liet weten in mijn vorige blogpost over hulpmiddelen, krijgen onze kinderen 'computerkwartiertjes' waarmee ze spelletjes mogen spelen. Op een gewone weekdag kunnen ze twee kwariertjes spelen, op een woensdag drie en op zaterdag en zondag zijn het er vier. Met dit nieuwe systeem zijn de kwartiertjes er niet sowieso, maar dienen de kinderen ervoor te werken. Er vallen maximum twee kwartiertjes te verdienen per dag (en op sommige dagen staan er dus al 1 of 2 kwartiertjes standaard op het schema gedrukt) Wanneer mijn zoon een hele dag alle duimen heeft verdiend door flink naar zijn horloge te luisteren, heeft hij een kwartiertje verdiend voor de VOLGENDE dag (aangezien dit pas helemaal op het einde van de dag kan geëvalueerd worden).

Een tweede kwartier kan worden verdiend door je 's ochtends klaar te maken binnen de vooropgestelde tijd. Dit telt dus ook voor kleine broer.

Heeft hij een hele week iedere dag zijn horloge gevolgd, dan mag hij op zondag een schat (klein geschenkje) kiezen uit onze 'schatkist'. En dat is voor hem een serieuze motivatie want hij is dol op deze schatkist! ;)

 

Reacties

Populaire posts