Nieuwe hulpmiddeltjes!

Onder het tabblad 'Hulpmiddeltjes' van deze blog vind je een hele lijst van picto-schema's en andere hulpmiddeltjes die ik voor mijn zoon gebruik of heb gebruikt. Om te voorkomen dat ons hele huis vol schema's hangt, is het nodig om af en toe alles even te evalueren en bepaalde middeltjes die niet meer nodig zijn weg te halen. Vaak komen er natuurlijk ook schema's en hulpmiddelen bij. Tijd om onze recentste en meest doeltreffende middeltjes ook even met jullie te delen!

Ze staan nu ook onder het tabblad van de hulpmiddeltjes, maar hier zet ik de nieuwe even op een rijtje...

Computerkwartiertjes

Als ik mijn zoon zou laten doen, dan zou hij uren na elkaar achter de computer, de X-box en/of de smartphone zitten om spelletjes te spelen. Uiteraard vinden mama en papa dat niet zo ideaal. Om zijn computertijd duidelijk te visualiseren heb ik voor hem een schema gemaakt met rode 'kwartiertjes'. Onderaan kleef ik het aantal kwartiertjes dat hij mag spelen (2 op een dag in de week, 3 op woensdag en 4 op een dag in het weekend). Hij kiest zelf in overleg met mama en papa per kwartiertje voor welk spel hij het gebruikt en wanneer. Zijn de kwartiertjes op, dan wordt er niet meer gespeeld. Erg duidelijk en ook erg doeltreffend! Om de tijd tijdens het spelen aan te geven zetten we voor hem telkens een 'Time Timer' (zie bij 'Hulpmiddeltjes').


Aankleden om naar buiten te gaan

Moet mijn zoon zich aankleden om naar buiten te gaan, dan neemt dit meestal bijzonder veel tijd in beslag. Een van de oorzaken hiervan is dat hij het overzicht (wat moet ik aantrekken en in welke volgorde?) helemaal verliest. Daarmee helpen we hem nu aan de hand van een leuke pictolijst in de gang. De pictogrammen zijn aanpasbaar (afhankelijk van het al dan niet naar school gaan en van het weer) door middel van velcro op de achterzijde. En mijn zoon kan zijn favoriete X-box figuurtje verplaatsen tot waar hij gebleven is. Echt snel gaat nu nog steeds niet, maar toch al ietwat zelfstandiger dan ervoor!
Voor kleine broer maakte ik trouwens hetzelfde schema met een ander figuurtje. Hij weet dan wel in welke volgorde hij alles moet aantrekken, maar ook bij hem gaat het meestal allemaal erg traag... En ook bij broer zien we nu verbetering!


Huiswerk maken

Huiswerk maken is bij mijn zoon een héle opgave door zijn concentratie die vaak helemaal wegglijdt. Ook gaf hij mij aanvankelijk amper de tijd om een opdracht uit te leggen. Ik mocht van hem absoluut niét praten tijdens het huiswerk, ook niet om iets uit te leggen. Stond hij het dan wel eens toe dat ik uitleg gaf, dan zat hij ondertussen zo met zijn potlood te spelen dat hij zich niet op mij kon concentreren. Om hem hierbij te helpen, heb ik volgend schema gemaakt. Daarop geef ik alles in duidelijke stapjes weer en is een stap voltooid dan mag hij een venstertje sluiten. Aan de binnenkant van het schema kleven nog enkele andere picto's die gebruikt worden bij een ander soort taak. Rechts heb ik een plekje voorzien voor aandachtspunten die bij de oefening horen. Zich concentreren op het huiswerk blijft een grote opgave, maar sinds we dit schema gebruiken staat hij me wél toe om eerst een oefening uit te leggen en wacht hij met zijn potlood in de hand te nemen tot wanneer ik ben uitgepraat.


Broer doet iets gemeens

Doet kleine broer iets gemeens tegen mijn zoon, dan is zijn eerste reflex vaak om fysiek in de aanval te gaan. Zijn broer wordt dan geslagen, gebeten, aan de haren getrokken enz. Resultaat: mama of papa is boos op broer (omdat die iets gemeens deed) én op hem (omdat hij broer pijn deed). Ondanks veel mondelinge uitleg, bleek het voor hem moeilijk te begrijpen dat de gemene actie van zijn broer hem niét het recht gaf om meteen in de aanval te gaan. Daarom heb ik dit voor hem gevisualiseerd en als bij wonder doet hij zijn broer sindsdien opvallend minder vaak pijn als tegenreactie! Uiteraard geldt dit schema ook voor kleine broer.


Beleefdheidsregels

Ik vind het belangrijk om mijn kinderen beleefdheidsregels mee te geven. Alleen blijft niet alles even goed hangen. Dat geldt natuurlijk niet enkel bij kinderen met ass, maar voor hen lijken deze regeltjes vaak nog minder logisch dan voor een ander kind en ze visualiseren maakt het een pak gemakkelijker om ernaar te verwijzen. Zo hoef je niet altijd alles mondeling te herhalen.
Sinds deze regeltjes op de kast hangen, heeft zoonlief zijn broer en zélfs ons al meermaals gewezen op regels die niet correct gevolgd worden. Ook zegt hij nu vaak spontaan 'hallo' wanneer papa van zijn werk thuis komt, terwijl hij daarvoor helemaal niets zei. Hij zegt er dan meestal ook zelf bij: 'nu ben ik toch beleefd hè?' :)


Schema in de badkamer
 
Wat zou het toch fijn zijn als mijn kinderen zich 's ochtends helemaal zelfstandig zouden klaarmaken. Voor grote broer is het moeilijk om alle stapjes die bij dat klaarmaken horen te onthouden en kleine broer komt 's morgens ook niet bepaald snel op gang. Om hun zelfstandigheid in de badkamer toch een beetje te bevorderen, maakte ik volgend overzichtje... Bovenaan kleven met velcro foto's van beide kinderen (die ik hier even onherkenbaar heb gemaakt ;)) en die mogen ze dan zelf naast elke stap kleven wanneer ze deze voltooid hebben. Onderaan duiden we met een klokje aan hoeveel tijd ze nog hebben om zich helemaal klaar te maken. Wie niet tijdig klaar is, krijgt een kwartiertje minder computertijd die dag. Kleine broer trekt er zich eerlijk gezegd niet al te veel van aan (en schiet pas volop in actie als de tijd om is), maar bij grote broer werkt het best goed zo.


Naar de tandarts
 
Naar de tandarts gaan, gaat bij zoonlief gepaard met veel angst. Om het hele tandartsgebeuren wat te verduidelijken én om hem duidelijk te maken wat mag en wat niet mag bij de tandarts, heb ik dit bij ons vorige tandartsbezoek gevisualiseerd. Voor alles wat niét mag, geef ik hem ook een alternatief en leg ik uit wat dan wél mag. Het schema heeft absoluut niet alle angst weggenomen, maar hij heeft het toch intensief gebruikt tijdens ons tandartsbezoek. (Om de tekst op het schema te kunnen lezen, kun je klikken op de foto.)

Opruimmagneten
 
Als je aan mijn zoon de opdracht geeft om op te ruimen, doet hij ofwel helemaal niets of dan slaat hij lichtjes in paniek en zegt hij verontwaardigd dit niet te kunnen. Hij mist het overzicht om aan deze veel te vage opdracht te beginnen. Vraag je hem gericht om één soort speelgoed op te ruimen, dan lukt dit vaak wel even maar volhouden blijkt dan nog steeds erg moeilijk. Dankzij volgend systeempje lukt het opruimen nu beter. Ik heb een magneetbord genomen en hier met een stift twee kolommen op getekend. Alle soorten speelgoed (nu ja, quasi alle soorten) heb ik gevisualiseerd op magneten en al wat dient opgeruimd te worden kleef ik aan de linkerkant. Elk kind kiest zelf wat hij wil opruimen en is hij klaar dan mag hij de magneet naar de rechterkant van het bord verplaatsen.

Reacties

  1. dank je wel, ik ga dat opruimbord zeker eens proberen want dat is bij ons een groot probleem ;-(

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts