'Tussen trots en ergernis' op StampMedia en Het Nieuwsblad

Een broer of zus met autisme: verrassend verrijkend!

Gisteren verscheen er een mooi artikel over mijn boek op de website van StampMedia. Even later stond het ook al op de website van Het Nieuwsblad... fijn!

HIER kun je het originele artikel lezen, maar om het gemakkelijk te maken plak ik het ook even hieronder.

Eva Van der Linden (foto: Stefan Lambrechts)
 
De Mortselse Eva Van der Linden (32) is schrijfster en mama van twee. Haar oudste zoon is gediagnosticeerd met autisme. In haar nieuwe boek, Tussen trots en ergernis: als je broer of zus autisme heeft, laat ze 22 broers en zussen van personen met autisme aan het woord. “Het was een verrijkende ervaring.”

Eva Van der Linden schreef eerder Zoon met een gebruiksaanwijzing over haar oudste zoon. “Ik merkte echter dat mijn jongste zoon zich steeds meer vragen begon te stellen over het ‘anders zijn’ van zijn broer.” Het wekte haar interesse om te weten hoe andere broers en zussen daarmee omgaan. Daarnaast wist ze dat meerdere mensen met dezelfde vragen zaten.

Brussen

“Er bestond nog niet veel literatuur over ‘brussen’ (broers en zussen van iemand met autisme, red.). Dus startte ik met dit boek om een blik te krijgen op de toekomst van mijn kinderen en herkenning te vinden in verhalen van anderen.”
Van der Linden besloot andere broers en zussen te spreken van mensen met autisme. “Ik wilde naar hun verhaal luisteren en in het boek weergeven. Ik koos ervoor om met anekdotes te werken omdat ik merkte dat dat meer aanspreekt bij lezers. Zo wilde ik het verhaal van de brussen brengen.”

22 getuigen

Van der Linden interviewde 22 kinderen en volwassenen die één of meerdere broers of zussen hebben met autisme. De zoektocht naar die 22 getuigen verliep vlot. “Ik ken veel mensen die te maken hebben met autisme, dus een oproepje in mijn vriendenkring bracht meteen op.” Ze kreeg ook hulp van het Raster, een thuisbegeleidingsdienst voor personen met autisme en enkele scholen: “Ik kreeg een gedifferentieerde groep van getuigen bij elkaar. Mensen die ik kende, maar ook mensen die ik voor de eerste keer ontmoette.”
Dat Van der Linden ervaringsdeskundige is en haar eigen ervaring kon delen tijdens de gesprekken creëerde veel vertrouwen: “Ik ben er van geschrokken hoe open de mensen waren. Geen enkel gesprek verliep moeilijk.” Bovendien gaat het om mensen die al heel volwassen en geduldig in het leven staan door hun ervaring met autisme, benadrukt Van der Linden.

Positief verhaal

Van der Linden stak een stuk van zichzelf in haar nieuwe boek: “Het eerste deel gaat over mijn eigen kinderen. Dat is meer in de stijl van mijn eerste boek, waarin ik alledaagse situaties beschreef. Alleen gaat het deze keer om het standpunt van mijn jongste zoon.”
Tijdens het schrijven van haar boek heeft Van der Linden zelf veel bijgeleerd. Wat ze zelf vooral onthoudt, is dat autisme niet alleen negatief moet worden bekeken. Het kan ook positief zijn: “Een broer of zus met autisme is niet meteen iets zwaar om dragen. Het geeft een andere kijk op het leven en kan daarom heel verrijkend zijn.”

Het boek is te koop in de betere boekhandel en ook online, op de site van uitgeverij De Draak. Eva heeft een eigen website en zit ook op Twitter als @Zoonmetautisme.

© 2014 – C.H.I.P.S. StampMedia – tekst: Lien Van Doorslaer, foto: Stefan Lambrechts

Reacties

Populaire posts