Interview in Libelle Mama

Vandaag kwam de nieuwe Libelle Mama uit... met daarin een interview met mij! Het was het allereerste interview dat ik gaf en het dateert al van augustus 2012. Ik was al die maanden benieuwd naar het uiteindelijke resultaat en ben dus blij dat het stuk nu eindelijk verschenen is.

Het werd een mooi interview, al ben ik het hier en daar niet 100% eens met de verwoording. Maar ja, zo geeft natuurlijk iedere interviewer en redactie zijn eigen interpretatie aan wat er gezegd en bedoeld wordt. In grote lijnen klopt het zeker wel en ik hoop dan ook dat er weer wat mensen geholpen zijn met deze uitleg. Alle beetjes kunnen helpen om mensen meer bewust te maken van wat dat vage begrip 'autisme' nu juist betekent.


Hieronder kun je het interview lezen.

O ja, en voor de duidelijkheid: 'Jonas' is niet zijn échte naam. ;)











Als aanvulling bij het artikel staat ook nog een kader met wat uitleg over autisme.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal eens ben met deze uitleg. 'Het belangrijkste probleem is het gebrek aan sociale vaardigheden'? Daarmee bevestigt men volgens mij alweer een van de vooroordelen van heel wat mensen die niet veel over autisme weten. Het lijkt me niet juist om vooral te gaan focussen op die problemen met sociale interactie en een gebrék aan sociale vaardigheden lijkt me al helemaal sterk uitgedrukt. Er zijn best wel wat mensen met autisme die er wél in slagen om op een zeer adequate manier sociale interacties aan te gaan. Misschien hebben zij dan weer wat meer moeite met flexibel denken en nemen ze de taal vaak te letterlijk of misschien ondervinden ze nog wel andere communicatieproblemen. Het kan ook zo zijn dat iemand met autisme voornamelijk 'last' heeft van zijn andere prikkelgewaarwording. Dat is voor iedereen anders en daarom heb ik het een beetje moeilijk met deze eenzijdige informatie over autisme. Maar goed, gelukkig spreekt men hier wel over een 'brede waaier van aandoeningen' en hoe dan ook... Het is moeilijk - tot onmogelijk - om autisme in enkele zinnetjes samen te vatten. Laat ons het daarbij houden.


Reacties

  1. Ik heb dan weer moeite met de zin “ veel kinderen met autisme zijn zwakbegaafd”. Dit draagt bij tot het vertekend beeld dat mensen hebben van autisme. Het is net bij de normaal tot hoogbegaafde dat je ziet wat echt autisme is (en ze zijn met veel !) Het beeld wordt dan niet vertroebeld door de andere handicap, het zwak begaafd zijn. Er zijn zoveel misverstanden over autisme. Dit of dat doen mensen niet met autisme...het lijstje klopt niet. De waarheid is dat er zoveel verschil is zoals dat er mensen zijn met autisme. We hebben allemaal een beeld van autisme gelijk we dat voorgeschoteld krijgen in de media alleen is dat een vertekend beeld. Onlangs was er ook nog een programma over identieke tweelingen geweest. Als je dat gezien hebt zou je al schrik hebben om een tweeling te hebben, zo vertekend was dat. Ze laten altijd extreme gevallen zien. Asperger zien wij als heel getalenteerd zijn, verstandig, voorstaan op leeftijdsgenoten maar op andere vlakken achter staan, vooral het sociale het emotionele. Met de juiste ondersteuning lukt het wel. Fijn dat je meewerkt aan het beeld een beetje bij te stellen. Er is jammer genoeg nog veel werk aan de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ina,

      Ja, over die zin struikelde ik inderdaad ook. Maar ik wou niet te veel ineens afgeven op dat stukje. ;) En bovendien gaat het artikel zelf gelukkig wel over een kind met autisme en een betere begaafdheid, zodat de mensen daar dus ook eens wat over horen.

      Ik ben het volledig eens met jou. Wij zien Asperger op dezelfde manier als wat jij schrijft. En het is zeker een feit dat alle mensen met autisme helemaal anders in elkaar zitten.

      Het is anderzijds natuurlijk ook begrijpelijk dat 'buitenstaanders' graag een beeld krijgen van wat autisme juist betekent en ik begrijp dat het voor mensen die er niet dagelijks in worden ondergedompeld zoals wij een moeilijk te vatten begrip is. Jammer dat de media zo vaak de vooroordelen over allerlei 'stoornissen' e.d. - onbewust -ondersteunen.

      Verwijderen
  2. Je werd genomineerd voor de Liebster Blog Award!
    http://onzesuperman.blogspot.be/2013/03/liebster-blog-award-voor-onze-superman.html

    Deze verdient het immers even hard als Eva's Smulhuisje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, super! Uiteraard neem ik hem aan! Dit weekend volgt er een blogpost hoor. :)

      Verwijderen
  3. Hey Eva, ik ontving vandaag een 'Liebster Blog Award' en ik geef die bij deze graag door aan jou! :)
    http://cupcake-ilse.blogspot.be/2013/03/liebster-blog-award.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Joepie, twee nominaties voor deze blog op één dag!! Ik zal hem dit weekend verder doorgeven! :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts